Obcy z SF i nieludzie z fantasy - karykatura ludzi?

Zaczęty przez Q__, 23 Lis 2023, 19:51

Poprzedni wątek - Następny wątek

Q__

Kontynuacja z:
https://muzeum.startrek.pl/forum/index.php?action=vthread&forum=5&topic=1133&page=1

Przeciwieństwo omawianego dotąd schematu - ludzie tak Obcy i źli mentalnie, że posądzani o bycie wcielonymi w ludzki kształt pre-lovecraftowskimi monstrami, a może i istotnie nimi będący (bo występują w klasycznych utworach psychologicznej, dwuznacznej, grozy*):

"— Nie znam się, moja droga, ani na metafizyce, ani też na czarach. Czasami wierzę w zjawisko nadprzyrodzone, czasami zaś nie. Silas Ruthyn jest czymś wyjątkowym i nie potrafię go określić, ponieważ go nie rozumiem. Być może inne dusze przychodzą na świat i przybierają ludzkie ciało.
 I nie chodzi tu tylko o to straszliwe wydarzenie, lecz o całe niemal jego życie. I w młodości, i
 później zawsze był dla mnie zagadką. Na próżno próbowałam go zrozumieć. Ale w jednym przynajmniej okresie swego życia był, jestem tego pewna, straszliwie nikczemny, ekscentryczny w swej nikczemności, wesoły, frywolny, tajemniczy i niebezpieczny. W pewnym okresie mógł sprawić, że biedny Austin zrobiłby niemal wszystko; jednak wraz z małżeństwem jego wpływ minął i nigdy już nie powrócił. Nie, zupełnie go nie rozumiem. Zawsze zdumiewał mnie, niczym zmieniająca się w niemiłym śnie twarz, czasami uśmiechnięta, lecz zawsze groźna."

J. Sheridan Le Fanu "Stryj Silas"